euro-50

Zo word je rijk: 5 verschillende verdienmodellen die succesvol zijn

Wie denkt dat rijk worden geen optie is, heeft het goed mis. Want wist je dat rijk worden ook voor jou is weggelegd? Het is alleen even zoeken naar de manier waarop jij rijk wilt worden. Je vraagt je misschien af: hoe doen miljardairs dat tegenwoordig? Of: bestaat er zoiets als een magische formule waarmee je gegarandeerd rijk wordt of succes hebt? Als je dit aan de gemiddelde miljardair vraagt, zal hij/zij antwoorden dat het helemaal niet zo moeilijk is om geld te verdienen. Het is in ieder geval niet zo complex als de meeste mensen denken. Rijk worden is één ding, maar hoe word je superrijk? Tegenwoordig lijkt het alsof veel mensen met een beetje doorzettingsvermogen al rijk kunnen worden. En eigenlijk is dat dus ook zo. Want wat veel miljardairs je niet vertellen is dat ook zij een keer failliet zijn gegaan en dat ze naast hun vele successen ook falen kennen. Het is echter de kunst om na het falen niet op te geven!

succes-businessmanDe echte ‘key to success’ is volgens miljardairs, aanpassingsvermogen. Degenen die er uiteindelijk in slagen om zich aan te passen aan een veranderende tijd, zijn degenen die uiteindelijk het succesvolst zullen zijn. De miljardair leert van zijn fouten en faalt zo vaak als hij kan, om het vervolgens in één keer goed te doen. Wees dus niet bang om te falen, want ondanks dat het onmogelijk lijkt om terug te krabbelen uit een faillissement is dit niet de waarheid. De werkelijkheid is veel rooskleuriger. Kijk maar eens naar individuen als Roman Abramovich, Francois Pinault, Howard Schultz, Oprah Winfrey, Shahid Khan, Do Won Chang, Ralph Lauren, John Paul DeJoria, en Larry Ellison. Ooit waren deze mensen compleet blut, maar tegenwoordig zijn ze allemaal miljardair en hebben ze bakken met geld. Hoe ze dat doen? Daar gaan we het in deze blog over hebben. Ze volgden in ieder geval deze vijf regels:

1: Bedenk iets dat voor veel waarde zorgt voor deze wereld

Bedenk iets dat overmatig veel waarde toevoegt aan de wereld en geef daarbij niet zomaar op! Want iets bedenken dat voor veel waarde zorgt voor de wereld, is niet iets wat je op korte termijn doet. Het vergt namelijk tijd en doorzettingsvermogen. Denk er maar eens over na. Alleen de rijkste en machtigste mensen hebben waarde toegevoegd aan onze economie. Daarnaast is het belangrijk dat je elke kans aanpakt wanneer deze zich vaak willekeurig aandient. Een man als Yvon Chouinard, de oprichter van kledingmerk Patagonia, werd niet rijk door nieuwe producten te bedenken, maar door bestaande producten te verbeteren. Toch is jammer genoeg zijn bedrijf failliet gegaan als gevolg van een aantal rechtszaken. Maar hij is daarna niet bij de pakken neer gaan zitten. Sterker nog, hij is doorgegaan met de koers die hij in eerste instantie was ingeslagen. En guess what: hij is momenteel rijker dan ooit tevoren.

2: Creëer een consumentenproduct waar niemand nog omheen kan

Het is in deze tijd natuurlijk moeilijk om nog iets unieks te bedenken. Maar het is niet onmogelijk en geloof daar zelf ook in! Probeer je bijvoorbeeld eens te focusseren op de behoeftes van de massa. En vraag jezelf daarbij eens af waar de consument behoefte aan heeft. Dus wat is het precies wat de consument wil en kun je je daarbij eens richten op het behoud van de kwaliteit? Vaak kom je dan al een heel eind. Ook is het handig om op de hoogte te zijn van de laatste grote trends. Dat heeft Howard Panes bijvoorbeeld ook gedaan. In 2010 had hij een schuld van $ 600.000 en hij verloor zijn huis toen hij zich ging richten op de productie van e-sigaretten. Hij wist dat reguliere sigaretten steeds vaker werden gemeden door hun schadelijke effecten en dat je op steeds minder plekken nog kon roken. Het bleek een gat in de markt, want in anderhalf jaar tijd draaide Howard Panes een omzet van 100 miljoen dollar en niet veel later verkocht hij zijn bedrijf voor miljarden. Een voorbeeld van een super slim idee wat ons betreft!

3: Plaats jezelf als ‘service-provider’ in een snel groeiende bedrijfstak

facebookWees slim en probeer te innoveren. Kom bijvoorbeeld met nieuwe toevoegingen die ontbreken op het huidige sociale netwerk. Iemand die zo slim was om dat te doen is Mark Zuckerberg, de man die we allemaal wel kennen van het platform Facebook. We weten dat hij enorm succesvol is geworden en daarom geven we een mooi voorbeeld van zijn verhaal.

Voordat Facebook uitgroeide tot één van de grootste sociale netwerken ter wereld, was er al veel concurrentie op de sociale netwerkenmarkt. Mark Zuckerberg had dus meer dan genoeg concurrentie, maar toch wist hij zich te onderscheiden. Hoe? Door slim in te spelen op hetgeen wat ontbrak bij de concurrenten. Denk Bijvoorbeeld aan Hyves, het sociale platform dat iedereen vroeger had in Nederland. Lange tijd leek het erop dat wij aan onze eigen ‘Nederlandse’ versie van een sociaal netwerk genoeg hadden. Maar niets was minder waar en het bleek toch even anders te zijn. Mark Zuckerberg innoveerde en kwam met nieuwe toevoegingen en ideeën die ontbraken op Hyves. Door deze nieuwe toevoegingen en ideeën kozen veel Nederlanders toch voor de internationale variant: Facebook. Maar wat is dan precies het geheim achter Mark zijn succes? Hij stortte zich in een markt waarin er sprake was van veel concurrentie, maar die nog lang niet was verzadigd. Door zich te onderscheiden van de rest van de platformen, kon Facebook vervolgens uitgroeien tot één van de grootste spelers in de sociale netwerkenmarkt.
Kortom: je moet slim zijn en jouw product of dienst zo onderscheidend mogelijk maken van de concurrent. Kijk op welke markt jij het beste kunt inspelen op de markt en probeer wat dingen uit. Wees niet bang om te falen maar ga ervoor en je zult zien dat je dan slaagt!

4: Bedenk een manier om online communicatie beter te laten verlopen

economic-buildingDit punt sluit aan op het vorige punt. Want in punt 4 haken we in op de nieuwe technologie en introductie van de iPhone 7 in 2007. Met de nieuwe iPhone in 2007 stond de wereld van tekstberichten namelijk even op zijn kop. Voormalig Ernst & Young- en Yahoo!- medewerker Jan Khoum greep daarmee zijn kans.
In 2010 kwam de populaire app Whatsapp uit, gelanceerd door Jan Khoum. Een app die je kon vergelijken met de traditionele sms-dienst maar dan met slimme toevoegingen. Zo heeft deze app voice-calls en audioberichten en dat allemaal via wifi, waardoor men gratis en onbeperkt kan ‘appen’. Jan Khoum zag dus de potentie van de nieuwe technologie – de iPhone – en de snel groeiende App Store en stortte al zijn tijd en aandacht op de nieuwe markt. En met succes. Niet veel later verkocht hij zijn app aan Facebook en werd hij in één klap multimiljardair.

5: Investeer in vastgoed

huis-met-fietsInvesteren in vastgoed is gewoon heel slim, vrijwel elke miljardair doet het. Investeer daarom in relaties, kennis en je eigen ontwikkeling, maar durf vervolgens ook het risico te nemen. Koop een eerste pand, ga leren en richt je ogen op jouw doel. Vooral in grote steden met een snel groeiende midden- en bovenklasse, is het verstandig om vastgoedinvesteringen te doen. Wie bijvoorbeeld eind 2009 een tweekamerappartement kocht in het centrum Amsterdam voor € 4 ton, kan het nu verkopen voor minstens € 1,2 miljoen. Wie een pand koopt op een type A-locatie kan erop rekenen dat de waarde van dit object door de jaren heen alleen maar zal stijgen. En zelfs als je weinig geld te besteden hebt, is het slim om ergens te beginnen om je vastgoedportfolio op te bouwen. Dit kan natuurlijk ook naast je vaste baan. Hoe je investeert in vastgoed naar je vaste baan lees je in de blog: ‘11 Tips voor starten met vastgoed naast je vaste baan’.
En mocht je al wel bakken met geld hebben, dan is het verstandig om ze niet op je bankrekening te laten staan, gezien de lage spaarrente. Het is daarom nog steeds interessant om je grote vermogen om te zetten in vastgoed. Bouw bijvoorbeeld een vastgoedportefeuille op en verdien zoveel mogelijk door je risico’s te spreiden. Dat doe je natuurlijk niet vanuit het niets, maar als je eenmaal in de vastgoedwereld zit kan het hard gaan. Voordat je het weet kun je met jouw eerste pand meerdere panden kopen en ben je binnenkort ook een miljardair. Wil je weten hoe? Lees dan de blog: ‘Het stappenplan: hoe bouw je een vastgoedportefeuille op’.

Meer weten over rijkdom?

dollarsNu jij weet hoe je de eerste stappen naar rijkdom zet, is het tijd om aan de slag te gaan en een mooi plan te bedenken voor jezelf. En onthoud: rijk worden is voor iedereen weggelegd, zolang je maar een goed plan en de juiste mindset hebt. Dus ga ervoor, zie en voel hoe het is om rijk te zijn, geloof erin en je zult versteld staan hoe ver je komt. Wil je nog meer weten over rijk worden en hoe je een geld-mindset creëert? Lees dan de blog: ‘10 Effectieve methodes om rijker te worden’.

Andere Artikelen